Wil je succesvol zijn als sales medewerker? Dan zijn er verschillende tips en tricks die je kunnen helpen om meer te verkopen. Wil je als beginnende salesmedewerker een goede start maken? In deze blogpost delen wij 5 sales technieken die je zeker wil kennen.
Een must read voor onze toekomstige medewerkers!
Wel of geen sales technieken gebruiken?
Sales technieken hebben als doel om je te helpen om slimmer en sneller te verkopen. Maar helpen deze technieken ook echt? De sales medewerkers van Dichtbij Baantje gebruiken regelmatig enkele van deze technieken om sneller een verkoop binnen te halen.
Maar dat betekent niet dat je zomaar elke techniek op elk moment kan gebruiken. Sales technieken die bijvoorbeeld te ‘agressief’ zijn kunnen ook het tegenovergestelde effect hebben.
Met genoeg oefening kom je erachter welke technieken je het beste kan gebruiken en wanneer.
5 sales technieken voor beginners
1. Verkoop geen product, maar een oplossing
Deze sales techniek ben je vast ook al op andere websites tegengekomen en dat is omdat het een van de beste manieren is om meer te verkopen.
Bezoekers zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Het product is maar een middel om dat probleem op te lossen en dus veel minder belangrijk dan het probleem en de oplossing zelf.
Achterhaal welk probleem je product eigenlijk oplost en kom vervolgens alles over dit probleem te weten. Pas dan kan je een goed gesprek aangaan met de klant.
- Wel doen: Je inleven in de klant, om beter de frustraties en wensen van de klant te begrijpen. Reageer met empathie op deze frustraties om de band met de klant te versterken.
- Niet doen: Over het product praten zonder daarbij te vertellen hoe dit het probleem van de klant kan oplossen.
2. Speel in op de spreekstijl van de klant
Hoe aardiger en leuker de klant je tijdens het gesprek vindt, des te groter de kans dat je gesprek zal leiden tot een verkoop. Maar hoe zorg je er dan voor dat de klant je aardig gaat vinden?
Over het algemeen vinden wij mensen leuk die op ons lijken. Je uiterlijk kan je echter maar beperkt veranderen en daarnaast is je uiterlijk tijdens een telefoongesprek helemaal niet zichtbaar.
Er zijn echter wel andere sales technieken die je kan inzetten om meer op de klant te lijken. Zo kan je bijvoorbeeld de communicatiestijl van je klant overnemen, door dezelfde woorden of spreekstijl te gebruiken. Door dezelfde taal te spreken, kan de klant je meer vertrouwen en als gevolg van deze sterkere band sneller tot een verkoop overgaan.
- Wel doen: laat je klant eerst zijn probleem omschrijven en gebruik vervolgens dezelfde woorden als je praat over de oplossing voor het probleem.
- Niet doen: extra moeilijke woorden gebruiken waardoor de klant het niet meer begrijpt of het juist extra makkelijk maken wanneer de klant het prima begrijpt.
3. Gebruik de naam van de klant in het gesprek
Het zal je misschien verbazen hoeveel kracht het noemen van een naam kan hebben.
De naam van je klant noemen, heeft namelijk verschillende voordelen. De klant voelt zich meer gewaardeerd, wat ervoor zorgt dat jullie band sterker wordt. Maar daarnaast kan het noemen van de naam er ook voor zorgen dat de klant zijn aandacht er weer bij houdt. Voor dat laatste is het belangrijk dat je de naam op het juiste moment noemt. Bijvoorbeeld als je het idee krijgt dat de klant niet meer luistert.
- Wel doen: meteen de naam van je klant onthouden, zodat je deze in het gesprek kan noemen.
- Niet doen: de verkeerde naam noemen. Heb je de naam van de klant niet goed gehoord, dan kan je deze sales techniek beter niet gebruiken.
4. Zorg ervoor dat de klant het met je eens is
Een sales techniek die ook vaak wordt gebruikt is de ja-ja-ja techniek. Wanneer een klant namelijk al meerdere keren ja heeft gezegd, dan is de kans groot dat de volgende keer ook weer ja wordt gezegd.
De techniek houdt in dat jij begint met kleine vragen of verzoekjes om te controleren of jij en de klant op een golflengte zitten. Wanneer de klant het met je eens is, dan zal het veel makkelijker en logischer zijn om met je vervolg aanbod in te stemmen. Mensen houden er namelijk van om consistent te zijn, ook in hun antwoorden.
- Wel doen: vragen formuleren waarop de klant eigenlijk onmogelijk nee kan zeggen.
- Niet doen: vragen stellen waar de klant eigenlijk geen duidelijk antwoord op heeft of waarvan er een grote kans bestaat dat ze nee gaan zeggen.
5. Beëindig een gesprek ALTIJD vriendelijk
Het doel van een sales gesprek is uiteraard om een verkoop binnen te halen. Kom je in het begin van een gesprek er al achter dat de persoon aan de andere kant van de telefoon op dit moment toch geen klant gaat worden? Probeer het gesprek dan zo snel mogelijk te beëindigen. Blijf wel vriendelijk, want je weet immers nooit wanneer iemand wél klaar is om klant te worden.
Het komt namelijk vaak voor dat onze sales medewerkers pas bij een tweede of derde gesprek een verkoop binnenhalen. Laat je tijdens het eerste gesprek echter een slechte indruk achter, dan is de kans kleiner dat die verkoop er nog gaat komen.
- Wel doen: Altijd vriendelijk blijven, óók als je merkt dat iemand op dit moment toch nog geen klant zal worden.
- Niet doen: Te veel pushen omdat je denkt dat dit je enige kans is om iemand te overtuigen om klant te worden.
3 laatste tips voor meer verkopen
Als laatste hebben wij ook nog 3 tips die je als beginnende sales medewerker kunnen helpen om meer te verkopen.
- Ga niet direct over op een verkoop. Kies ervoor om eerst een vertrouwensband op te bouwen met de klant. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de frustraties van de klant te achterhalen. Begin met het stellen van vragen, zodat je de persoon aan de andere kant van de telefoon beter leert kennen.
- Maak geen assumpties, maar vraag altijd door. Vaak denken wij wel te weten wat een klant precies bedoelt. Maar om de kans op een verkoop te vergroten is het belangrijk dat je juist geen conclusies trekt, maar altijd doorvraagt wat de klant precies bedoelt. Zo vind je misschien vanzelf een goede opening om het gesprek verder te verdiepen.
- Bereid je voor op verschillende soorten afwijzingen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als sales medewerker zal je vaak te maken krijgen met klanten die geen interesse hebben. Maar met de juiste reactie zou je hier toch verandering in kunnen brengen. Zorg ervoor dat je altijd een reactie klaar hebt, want niet elke afwijzing is hetzelfde.